بلوك سبك پوكه اي چيست؟ بلوك سبك پوكه اي چيست؟

بلوک سبک پوکه ای

بلوك سبك پوكه اي چيست؟ و چگونه ساخته مي شود؟

بلوك سبك پوكه اي از مخلوط سبك دانه پوكه با سيمان و آب به وجود مي آيد، در اين بلوك ها ريزدانه طبيعي از بتن حذف شده كه دليل آن حفظ سبكي اين قطعات مي باشد، و جنسي كه در انتها توليد خواهد شد، داراي تخلخل بالاتري نسبت به بتن نيمه سبك مي باشد . بلوك سبك پوكه اي داراي دو شكل تو پر و تو خالي مي باشد كه كاربرد اصلي آن در ديوار ها و سقف ها است . ضخامت جداره بلوك هاي توخالي براي بهره گيري بيشتر از وي‍‍ژگيهاي عايق كاري آنها بيش از بلوك هاي سيماني معمولي است (۲۵ ميليمتر ميباشد) ، كه اين افزايش به خاطر وزن بسيار كم بتن مصرفي تاثير زيادي در وزن نهايي بلوك ندارد.
استفاده از بلوك سبك پوكه اي مزيت هاي زيادي دارد كه در ادامه مطالب براي شما به صورت مختصر شرح خواهيم داد.
مزاياي بلوك سبك پوكه اي
1) مقاومت در برابر آتش سوزي
2) عايق صوت و حرارت به دليل استفاده از پوكه در بلوك و وجود تخلخل در اجزاي تشكيل دهنده آن
3) تسريع در اجراي عمليات ساختماني به دليل ابعاد بزرگتر نسبت به مصالح ديگر
4) كاهش بار مرده ساختمان
5) كاهش قيمت تمام شده و پرتي نسبت به مصالح مشابه
كاهش يا حذف لايه پوششي بر روي ديوار به دليل مسطح بودن سطح بلوك ها(6
پوكه معدني چيست؟
به گدازه هاي آتشفشاني كه بعد از رسيدن به سطح زمين سرد مي شود و به صورت دانه هاي ريزو درشت تشكيل شده و اصطلاح علمي آن پوميس يا اسكوريا است پوكه معدني گفته مي شود . اين محصول داراي ويژگي هاي فوق العاده اي مانند استحكام بسيار بالا در تركيب با سيمان و وزن بسيار سبك است و همچنين داراي قابليت بالاي نگهداري آب مي باشد كه همين علت باعث مقاومت بتن ساخته شده مي شود.
خواص پوكه معدني
• اين پوكه ها داراي وزني سبك (وزن حجمي ۵۰۰ الي ۷۰۰ كيلو گرم برمتر مكعب) هستند.
• پوكه معدني عايق صدا ، گرما و سرما مي باشند.
• پوكه هاي معدني در مقابل آتش سوزي مقاوم اند؛ اين محصول تا ۷۶۰ درجه سانتيگراد هيچ تغييري در حجم و شكل آن حاصل نمي شود.
• نقطه ذوب پوكه معدني ۱۳۴۲ درجه سانتيگراد مي باشد.
• يكي از ويژگي منحصر به فرد اين پوكه ها استحكام آن مي باشد؛ بتون و مصالح تشكيل شده از ميزان بالاي دوام نسبت به وزن برخوردار مي باشد.
كاربرد آن بيشتر در شيب بندي پشت بام و كف طبقات،توليد بلوك سبك و همچين توليد بتن سبك مي باشد.
- بلوك هاي نيمه سبك:
اين بلوك ها داراي چگالي بين 1700 تا 2000 كيلوگرم بر متر مكعب مي باشد. ولي مواد تشكيل دهنده آنها با بلوك هاي سبك تفاوت چنداني ندارند.
بلوك هاي سنگين:
به بلوك هاي قديمي و بتني بلوك هاي سنگين گفته مي شود، اين بلوك ها كه وزن بيشتري نسبت به بلوك هاي سبك دارند و با پر كننده هاي شن و ماسه اجرا مي شوند، بلوك سنگين از مواد اوليه ماسه و سيمان توليد ميشوند.

اميدواريم كه با مطالب بالا به صورت كامل با بلوك سبك پوكه اي و كاربرد هاي آن در صنعت ساخت و ساز آشنا شده باشيد.
حالا با ما همراه باشيد تا براي شما شرح دهيم بلوك هاي معدني به چه شكلي ساخته مي شود.

1-مرحله هاي توليد پوكه معدني
اول از همه مكان مورد نظر را شناسايي مي شود ،در مرحله بعدي كه مهم ترين بخش است، در هنگام اكتشاف هر معدني بايد از كيفيت نوع پوكه معدني اطلاع داشت باشيد. دليل اين ضروريت اين است كه اگر پوكه معدني داراي سبكي قابل ملاحظه اي نباشد به هيچ وجه ارزش سرمايه گذاري ندارد.دومين قسمت مهمي كه بايد بررسي شود، موقعيت جغرافيايي و جاده آن است زيرا نبايد دسترسي به جاده اصلي سخت و مشكل دار باشد.

۲- ثبت معدن در سازمان صنعت ومعدن
جهت انجام اين كار بايد حتما از مكان معدن نقشه بگيريد و به سازمانهاي مرتبط ارجاع بدهيد، درصورتي كه موافقت شد،شما مي توانيد پروانه بهره برداري دريافت نماييد.
۳-عمليات باطله برداري استخراج پوكه معدني
اما يكي از نكته هاي قابل ذكر كار گذاشتن سرند ها و دستگاهاي جداسازي پوكه معدني مثل كوبيت ،هيدوكن ،سيلو و نوارهاي نقاله كه به جداسازي پوكه كمك مي نمايند انتخاب منطقه مناسب مي باشد. براي خارج كردن پوكه معدني اول از همه بايدعمليات باطله برداري به وسيله بلدوزر انجام شود، و بعد تسطيح و آماده سازي انجام شود و در اخر در صورت امكان عمليات پله بندي هم انجام بگيرد، ، پوكه معدني با استفاده از بلدوزر ولودر برداشت مي كنند.
كارگاه توليد پوكه معدني شامل بخش هاي زير مي باشد:
۱-سرندها
۲-غلتك ها
۳-آسياب هاي چكشي
۴-خشك كننده هاي گردان
۵-صفحه هاي متمركز كردن هوا به هنگام لزوم
6-سيستم هاي طبقه بندي دانه ها بر حسب اندازه با استفاده از غربال و سيستم هاي مخلوط كردن دانه ها

اميدواريم كه با اين مطالب توانسته باشيم به شما كمك كنيم.


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1399/8/6 ساعت: ۱۹ توسط:rashabeton1 :

بلوك سبك پوكه اي چيست؟

بلوك سبك پوكه اي محصولي ساخته شده از بتن، پوكه معدني و سيمان ميباشد. از كاربرد هاي بلوك سبك پوكه اي مي توان به اجراي آن در ديوارها و تيغه ها درساختمان‌ها اشاره كرد.

همانطور كه مي دانيد انسان ها از دوران قبل از مسيح ميلاد از بلوك هاي سيماني استفاده مي كردند و ما براي شما ديوار بزرگ چين و اهرام ثلاثه مصر و كلوسيوم رم ساخته شده در تاريخ گذشته را مثال مي زنيم كه از درآن ا اين بلوك ها استفاده كرده اند. حدودا در سال هاي 1868 در كارخانه سنگ فرير ساخت بلوك ساختماني را تقريبا شروع كرد و در دهه هاي 1900 استفاده از اين بلوك ها به بالا ترين اندازه رسيد و در انتها در سال 1902 بلوك هاي ساختماني توسط يك آمريكايي اختراع و به ثبت رسيد و توليد و ساخته شد. و بعد ها از آن در بيشتر پروژه هاي ساخت و ساز استفاده شد. به دليل بالا بودن وزن اش كه مشكل ساز شده بود گروهي از دانشمندان تحقيقات بزرگ و گسترده اي را آغاز كردند و در انتها در سال 1920 موفق با ساخت بلوك سب پوكه اي شدند.

شايد برايتان سوال شود چرا از بلوك سبك پوكه بايد استفاده كرد و چه فوايدي براي ما خواهد داد. از ويژگي هاي محنحصر به فرد آن مي شود به عايق حرارتي بودن، عايق صوتي بودن، كارپذيري و مقاومت بالا، عدم نياز به ملات زياد مانند گچ و خاك، مقاومت در برابر آتش، يخ زدگي، زلزله و… اشاره كرد، همه ي اين گزينه ها باعث شده است كه بلوك سبك پوكه اي بتواند جايگاه مناسب تري در ميان مصالح قديمي و سنگين مانند آجر پيدا كند.

اين بلوك ها در دو گروه بلوك هاي پر و بلوك هاي تو خالي براي ديوارها و سقف‌ها دسته بندي شده و توليد مي شوند.

جالب است كه بدانيد ضخامت ديواره بلوك هاي‌ تو خالي براي بالا بردن ميزان بهره مندي ازويژگي‌هاي عايق كاري چندين برابر بيشتر از ضخامت بلوك‌ هاي سيماني معمولي مي باشد،  بايد اضافه كنيم كه اين افزايش به خاطر كم بودن وزن بتن مصرفي ، تاثير زيادي بر روي وزن انتهايي بلوك نخواهد داشت.

انواع بلوك سيماني سبك
با توجه به مواد پر كننده دربلوك هاي سيماني سبك مي توانيم آن را به سه گروه دسته بندي كنيم. اما يكي از نكته هاي مهمي كه بايد بدانيم اين است كه  وزني كه براي بلوك هاي سيماني در نظر گرفته مي شود بر اساس استاندارد بين 500 تا 1700 كيلوگرم بر متر مكعب است.

1) بلوك سيمان سبك با پوكه معدني

در پوكه هاي معدني از ماده پر كننده استفاده مي شود.

2) بلوك سيمان سبك با پوكه صنعتي ليكا

ماده پر كننده استفاده شده در اين بلوك نيز از خاك رس منبسط شده يا همان پوكه ليكا است.

3) بلوك هاي سيمان سبك با حباب هاي هوا

اين بلوك ها هم از بتني توليد مي شود كه در آن حباب هاي هوا وجود دارد. كه اين حباب ها سبكي بلوك ها مي شود. و اما خود اين بلوك ها هم به دو گروه بخش بندي مي شود.

بلوك سيمان هوادار:
اين جنس از بلوك ها ساخته شده از بتني مي باشد كه داراي يك نوع كف ماندگار ، آب و سيمان است و مثل بتن به وجود مي آيد. براي مثال  به بلوك clc اشاره مي كنيم كه تقويت شده با ماسه مي باشد.

بلوك سيماني گازي:
اين بلوك ها از آهك ، سيمان ، پودر آلومينيوم و آب متشكل شده كه بعد از انجام يك سري از مراحلي در آن حباب هايي به وجود مي آيد و مي شود كه پف هم مي كند و همين پف باعث مي شود كه بافتي سبك داشته باشد.

پوكه معدني چيست؟

به  گدازه‌هاي آتشفشان كه بعد از رسيدن بر روي زمين، سرد و سفت شده و به صورت دانه‌هايي ريز و درشت استخراج مي‌شوند پوكه مي گويند.

مهمترين ويژگي اين پوكه ها، استحكام بسيار بالا در تركيب با سيمان و وزن بسيار سبك مي باشد كه باعث شده توانايي بالايي در نگهداري آب در خود داشته  باشد.

 


قطعا بلوك سبك پوكه اي داراي يك سري خاصيت هاي استثاني و مزايايي هم است كه باعث شده به يكي از عضو هاي جدا نشدني در ساخت ساز به شمار برود .

اين مزيت ها را باهم مرور كنيم:

استفاده از بلوك هاي سبك سيماني چه مزايايي دارد؟

1) بلوك هاي پوكه اي سبك مقاومت بسيار بالايي در برابر آتش سوزي دارد كه از مهم ترين خصوصيات آن مي باشد.

2) اين بلوك ها مي تواند عايق صوت و حرارت  باشد و دليل آن استفاده از پوكه در بلوك و وجود تخلخل در اجزاي تشكيل دهنده آن مي باشد.

3) يكي از مهم ترين خصوصيات اين بلوك ها اين است كه آن ها به اجراي عمليات ساختماني سرعت مي بخشند، زيرا داراي ابعاد بزرگتر نسبت به مصالح ديگر است.

4) كاهش بار مرده ساختمان

5) كاهش قيمت تمام شده و پرتي نسبت به مصالح مشابه

6)بلوك سبك پوكه اي باعث كاهش پيدا كردن و يا حتي  حذف كردن لايه پوششي بر روي ديوار  مي شود كه د ليل اصلي آن ب مسطح بودن سطح بلوك مي باشد.

 

 

 


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1399/8/6 ساعت: ۱۹ توسط:rashabeton1 :